Publicēts: 17.09.2025.
Atjaunināts: 29.09.2025.
Atzinums
Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2025-21-27L par elektromobiļu novietošanu stāvvietā Rīgā
Apraksts
Tiesībsarga atzinums pārbaudes lietā Nr. 2025-21-27L par Rīgas domes saistošo noteikumu “Rīgas valstspilsētas pašvaldības maksas autostāvvietu apsaimniekošanas un lietošanas noteikumi” 19.5. punkta atbilstību Satversmes 91.pantam (par elektromobiļu novietošanu stāvvietā Rīgā)
Kurš pieteica un par ko?
Tiesībsarga birojs, izskatot personas iesniegumu par citā Eiropas Savienības (ES) dalībvalstī reģistrēta elektromobiļa vadītāja tiesībām novietot stāvēšanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības maksas autostāvvietā elektromobili bez maksas, ierosināja pārbaudes lietu, kurā vērtēja Saistošo noteikumu 19.5. punkta, kas paredz tiesības lietot maksas autostāvvietu bez maksas elektromobiļa vadītājam, ja elektromobilim uzstādīta speciālas nozīmes transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīme, atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91.pantam.
Problēmas īss raksturojums
Iesniedzējs novietoja Vācijā reģistrētu elektromobili Rīgas autostāvvietā, par ko Rīgas pašvaldības sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Rīgas satiksme” (RS) piemēroja pēcapmaksu par publiskas lietas (autostāvvietas) lietošanu, pamatojoties uz Saistošo noteikumu 21.punktu, proti, gadījumā, ja maksas autostāvvietas lietotājs nav veicis maksas autostāvvietas lietošanas priekšapmaksu un citos punktā noteiktajos gadījumos, tas veic maksas autostāvvietas lietošanas pēcapmaksu.
RS norāda, ka iesniedzēja transportlīdzekļa numura zīme nav reģistrēta atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” (TR Noteikumi) 13.7. punktā noteiktajai kārtībai un 7.pielikumam, kas nosaka, ka elektrotransportlīdzekļu numura zīmju simboli ir zilā krāsā un tiem jāatbilst noteiktiem tehniskiem parametriem. Tā kā šo noteikumu prasības nosaka specifisku reģistrācijas kārtību elektromobiļiem, iesniedzēja transportlīdzeklis neatbilst kritērijiem, kas nepieciešami, lai tam tiktu piešķirtas tiesības uz maksas autostāvvietas izmantošanu bez maksas Rīgā, jo “speciālas nozīmes” numura zīmes tiek izsniegtas tikai Latvijā reģistrētiem elektromobiļiem. Tādējādi Vācijā izdotais “E” statuss, no RS puses, netiek atzīts.
Būtiskākie secinājumi
Pārbaudes lietas gaitā tika konstatēts, ka Saistošo noteikumu 19.5.punkta piemērošana paredz atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un salīdzināmos apstākļos, proti, maksas autostāvvietu Rīgā bez maksas var lietot tikai tādu elektromobiļu vadītāji, kuru elektrotransportlīdzekļi (ETL) ir reģistrēti saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteikto kārtību, izslēdzot iespēju citā ES dalībvalstī reģistrēta elektromobiļa novietošanu bez maksas autostāvvietās Rīgā, kur paredzēti konkrētie atvieglojumi elektromobiļiem, faktiski radot atšķirīgu attieksmi pret citā ES dalībvalstī reģistrēta ETL vadītāju.
Tā kā pārbaudes lietā secināts, ka Saistošo noteikumu 19.5. punktā paredzētajai atšķirīgajai attieksmei nav leģitīma mērķa, Saistošo noteikumu 19.5. punkts ir atzīstams par neatbilstošu Satversmes 91. panta pirmajam teikumam.
Vienlaikus Tiesībsarga birojs saskata, ka atsevišķos gadījumos Saistošo noteikumu 19.5. punkta noteikumi var radīt netiešu diskrimināciju ES pilsonības dēļ, ja autostāvvietas izmantošana bez maksas netiek piemērota citā ES dalībvalstī reģistrēta ETL īpašniekam – ES pilsonim. Papildus norādāms, ka ierobežojot iespējas saņemt priekšrocību citā ES dalībvalstī reģistrēta ETL vadītājam vai īpašniekam, kas ir ES pilsonis, novietot elektromobili bez maksas Rīgas autostāvvietās, tiek nepamatoti ierobežota ES pilsoņu pārvietošanās brīvība.
Rekomendācijas
Rīgas valstspilsētas pašvaldībai nodrošināt citā ES dalībvalstī, Eiropas Ekonomikas zonas valstī un Šveices Konfederācijā reģistrēta elektrotransportlīdzekļa vadītājam tiesības novietot elektromobili Rīgas valstspilsētas maksas autostāvvietā bez maksas vienlīdzīgi kā Latvijā reģistrētu elektromobiļu, kuriem izsniegtas speciālās numura zīmes saskaņā ar TR Noteikumu 13.7.punktu, vadītājiem.
Ieteikuma ieviešanas termiņš tiek noteikts līdz 2025. gada 1. decembrim. Tas ir termiņš, līdz kuram Rīgas valstspilsētas pašvaldība tiek aicināta izpildīt tiesībsarga atzinumā iekļauto ieteikumu, par tā izpildi informējot tiesībsargu.