Publicēts: 01.12.2025.
Atjaunināts: 05.12.2025.
Atzinums
Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2025-08-22B,22C par tiesībām uz labvēlīgu vidi (autotrases darbība)
Apraksts
Tiesībsarga biroja atzinums pārbaudes lietā Nr. 2025-08-22B, 22C par iedzīvotāju tiesībām uz labvēlīgu vidi saistībā ar SIA “Slapjā Ragana” autotrases darbību.
Kurš pieteica un par ko?
Tiesībsarga birojs ir izskatījis pārbaudes lietu Nr.2025-08-22B,22C saistībā ar SIA “Slapjā Ragana” komercdarbību, Siguldas novada Krimuldas pagasta Inciemā, iznomājot tai piederošo asfaltēto laukumu automašīnas drifta (ekstrēms autosporta veids) treniņiem un pasākumiem. Pārbaudes lietā nepieciešams noskaidrot, vai atbildīgās iestādes ir veikušas visu iespējamo, lai nodrošinātu iedzīvotāju tiesības dzīvot labvēlīgā vidē.
Problēmas īss raksturojums
Kopš 2024.gada augusta Inciema iedzīvotāji ir vērsušies Siguldas novada pašvaldībā saistībā ar nelegālas autotrases “Slapjā Ragana” darbību. Pašvaldība iedzīvotājiem norādījusi, ka auto braukšana notiek uz īpašumā esoša asfaltētā laukuma, kas saglabājies no ekspluatācijā esošas iepriekšējās rūpnieciskās apbūves, patvaļīga autotrases būvniecība nav konstatēta. Pārbaudes lietā noskaidrojams, vai SIA “Slapjā Ragana” īstenotā komercdarbība, piedāvājot drifta auto nomu, trases nomu, treniņbraucienus, rīkojot drifta, publiskus un privātos pasākumus, ir atzīstama par tādu, kas būtu pakļaujama tādai pat kontrolei kā autotrašu darbība.
Būtiskākie secinājumi
Faktiski ar asfalta laukuma pielāgošanu autotrases vajadzībām (objektā uz asfaltētā laukuma no betona blokiem un auto riepām ir izveidota konfigurācija, skatītāju zona, tehniskais parks, u.c.) un, galvenokārt, ar paša asfaltbetona seguma izmantošanu drifta izbraucieniem un treniņiem, noteikta teritorijas primārā izmantošana, kas pielīdzināma autosportam, un ir uzskatāma par autotrases izveidi un izmantošanu.
Tiesībsardzes ieskatā, ar inženierbūves – asfalta laukuma – pielāgošanu un izmantošanu autosportam (tajā skaitā komercdarbībai, pasākumiem, sacensībām un treniņiem) bez atbilstošas būvniecības dokumentācijas iesniegšanas pašvaldībā patvaļīgi ir ticis mainīts tās lietošanas veids, tādējādi, ir notikusi patvaļīga būvniecība.
Siguldas novada pašvaldība ir tieši atbildīga par izveidotās autotrases “Slapjā Ragana” atbilstības būvniecību regulējošajiem normatīvajiem aktiem kontroli, īpaši uzsverot drošības prasības, kā arī apkārtējo iedzīvotāju tiesības uz labvēlīgu vidi. Vērtējot patvaļīgas būvniecības faktu, pašvaldība nevar tulkot iegūto informāciju kopsakarā ar būvniecību regulējošajiem normatīvajiem aktiem šauri. Proti, lai secinātu, ka kāda būve vai teritorija tiek izmantota kā autotrase, jāņem vērā gan inženierbūves īpatnības, sporta laukuma segums, tā izmantošanas veids, uzstādītās konstrukcijas (riepas, dzelzsbetona bloki, sēta, u.c.), kas veido trases konfigurāciju, kā arī teritorijas izvietojums, zonas, citas būves īpašumā, kas pēc būtības veido kopēju autotrases kompleksu. Tik pat svarīgi ir vērtēt dabā konstatēto situāciju ar iegūto informāciju par trases darbību, ietekmi un radītajām sekām, kas kopsakarā norāda uz patvaļīgas būvniecības faktu. Turklāt, tas ir tieši pašvaldības uzdevums – lemt par šādas būvniecības seku novēršanu.
Savukārt teritorijas plānojums ir viens no svarīgākajiem instrumentiem, ar kura palīdzību konkrēto teritoriju var ne tikai izmantot, bet arī aizsargāt. Saskaņā ar Krimuldas novada teritorijas plānojumu īpašumā, kur faktiski darbojas autotrase, paredzēta rūpnieciskā apbūve, kurā šobrīd speciālu būvju autosportam izmantošana nav atļauta. Siguldas novada pašvaldībai ir jārīkojas proaktīvi un jāizvērtē gan Inciema iedzīvotāju, gan SIA “Slapjā Ragana” intereses, nosakot, kurām no tām dodama prioritāte. Šajā procesā ir jāpanāk visu iesaistīto pušu interešu līdzsvarošana, īpaši vājāko dalībnieku aizsardzība un visas sabiedrības interešu nodrošināšana.
Papildus pārbaudes lietā tika vērtēts, vai autotrasēm noteiktās izveides un darbības prasības, kā arī to kontroles mehānisms ir pietiekams un efektīvs tā, lai nodrošinātu gan sabiedrības iespējas nodarboties ar sportu drošā vidē, gan uzņēmējdarbības intereses, gan iedzīvotāju tiesības dzīvot labvēlīgā vidē.
Autosports ir uzskatāms par vienu no tehniskajiem sporta veidiem, kas pakļauts Sporta likuma izpratnei un regulējumam. Tiesībsardzes ieskatā, attiecībā uz autotrasēs veiktu komercdarbību, piedāvājot treniņbraucienus, nomājot drifta automašīnas un rīkojot privātus vai publiskus, attiecināms Sporta likuma regulējums, jo tajās pēc būtības notiek tādas pašas darbības kā autosportā izpildījuma, mērķa, seku un drošības ziņā.
Sporta likuma 15.panta sestā daļa paredz, ka sporta sacensības autosportā, motosportā vai ūdens motosportā atļauts rīkot tikai licencētā pastāvīgā vai uz laiku ierīkotā attiecīgo sporta sacensību norises vietā (trasē) un attiecīgajā sporta veidā licencēta atbilstošas kategorijas galvenā tiesneša vadībā. Šobrīd faktiski ir izveidojusies situācija, kur autotrasēm ir pienākums saņemt trases licenci tikai, ja tajās notiek sacensības. Vienlaikus Sporta likums nepārprotami norāda uz nepieciešamību ievērot drošību un nodrošināt, lai tā tiktu ievērota gan sporta pasākumos, gan treniņos, kas sakrīt ar licences izdošanas mērķi pēc būtības.
Autotrašu licencēšanas mērķis ir tieši saistīts ar drošības garantiju, ka attiecīgā autosporta vide ir droša kā dalībniekiem, tā skatītājiem, līdz ar to, tiesībsardzes ieskatā, autotrašu licencēšana nevar attiekties tikai uz sacensībām, jo treniņprocess autosportā satur tādus pašus bīstamības elementus kā sacensībās gan braucējiem, gan skatītājiem, gan dalībniekiem un var norisināties pat biežāk kā pašas sacensības.
Sporta likuma 15. panta septītā daļa nosaka, ka autosporta trases un tiesnešus licencē biedrība “Latvijas Automobiļu federācija”. Ministru kabinets nosaka licencēšanas prasības un kārtību, kādā licencējamas trases un galvenie tiesneši attiecīgajā sporta veidā, vienlaikus minētie noteikumi nav izdoti.Pētot licencēšanas kārtību, tiesībsardze pievienojas Izglītības un zinātnes ministrijas viedoklim, ka šī brīža spēkā esošais tiesiskais regulējums nav pietiekams attiecībā uz autotrašu licencēšanu.
Tiesībsardzes ieskatā, vienotas licencēšanas kārtības izstrādāšana ir būtiska ne tikai tāpēc, lai valstī būtu skaidri noteikta kārtība, kādā autotrases var darboties braucējiem, dalībniekiem un skatītājiem drošos apstākļos, bet, pirmkārt, izslēgtu vai samazinātu tādu gadījumu skaitu, kad autotrases īpašnieki formāli mēģina izvairīties no sporta nozares prasību attiecināšanu uz trasē notiekošo komercdarbību vai autotrases darbību bez komerciāla rakstura izklaides nolūkā, otrkārt, ar trašu licencēšanas kārtību papildus var tikt noteiktas prasības, kas jāievēro autotrases izveides procesā, tādējādi izslēdzot saprātīgas šaubas par konkrētās teritorijas vai būves atbilstību autotrasei.
Pārbaudes lietas ietvaros, vispusīgi izvērtējot pastāvošo tiesisko regulējumu, kas ietekmē autotrašu izveides un darbības nosacījumus gan būvniecības jomā, gan sporta nozares regulējumā, manā ieskatā, autotrases tiesiska pastāvēšana ir atkarīga no vairākiem savstarpēji saistītiem elementiem, kur iztrūkstot vienam no tiem, autotrasēs atļauta darbība notikt nevar.
Rekomendācijas
Siguldas novada pašvaldībai līdz 2026.gada 1.janvārim:
- nodrošināt būvniecības kontroli Īpašumā, vēršot uzmanību, ka ar asfalta laukuma pielāgošanu un izmantošanu autosportam (tajā skaitā komercdarbībai, pasākumiem, sacensībām un treniņiem) bez atbilstošas būvniecības dokumentācijas patvaļīgi ir ticis mainīts Īpašumā ietilpstošās inženierbūves lietošanas veids un radīta funkcionējoša autotrase. Nodrošināt patvaļīgas būvniecības seku novēršanu;
- izvērtēt autotrases “Slapjā Ragana” darbības atbilstību teritorijas plānojumam. Ņemot vērā, ka šobrīd norit jaunā Siguldas novada pašvaldības teritorijas plānojuma izveide, izvērtēt gan Inciema iedzīvotāju, gan SIA “Slapjā Ragana” intereses, nosakot, kurām no tām dodama prioritāte. Pieņemt iesaistītajām personām un sabiedrības interesēm atbilstošu risinājumu.
Ministru kabinetam līdz 2026.gada 1.martam:
atbilstoši Sporta likuma 15.panta septītajai daļai noteikt licencēšanas prasības un kārtību, kādā licencējamas trases autosportā.
Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2026.gada 1.martam:
izvērtēt autotrašu izveides un darbības tiesiskā regulējuma pietiekamību un atbilstību Sporta likuma 15.panta sestajai daļai, ietverot konkrēta uzraudzības mehānisma izveidi attiecībā uz treniņbraucieniem ārpus sacensību ietvara arī vietās, kas nav licencētās kā autotrases.