Publicēts: 05.12.2025.
Atjaunināts: 05.12.2025.
Viedoklis
Eiropas Komisijas “Omnibus I” priekšlikumā ietvertie normatīvie atkāpšanās soļi ir bīstams precedents cilvēktiesību aizsardzībā
Apraksts
“Omnibus I” priekšlikuma sakarā Tiesībsarga birojs un Eiropas nacionālo cilvēktiesību institūciju tīkls (ENNHRI) brīdina par normatīvo standartu vājināšanu uzņēmumu pienākumos attiecībā uz cilvēktiesību ievērošanu un vides aizsardzību.
Pēc “Omnibus I” turpmāku virzību atbalstošā balsojuma ES Parlamentā ENNHRI[1] nācis klajā ar paziņojumu un ieteikumiem, kurus svarīgi paturēt uzmanības lokā “Omnibus I” priekšlikuma apspriešanas noslēguma fāzē (trialoga sarunās).
Tiesībsarga birojs aktīvi līdzdarbojas ENNHRI Uzņēmējdarbības un cilvēktiesību darba grupas ietvaros un atbalsta tā pausto viedokli, kā arī izteiktās bažas saistībā ar Omnibus I priekšlikuma virzību.
Svarīgākie punkti, uz kuriem vērsta uzmanība ENNHRI paziņojumā:
- Saskaņošana ar starptautiskajiem standartiem un labo praksi: ENNHRI iesaka Eiropas likumdevējiem izmantot trialoga sarunas, lai pieņemtu tādu pieeju rūpības pienākuma nodrošināšanai, kas atbilst spēkā esošajiem starptautiskajiem instrumentiem un uzņēmējdarbības subjektu labajai praksei.
- Personu loks, uz ko attiecas tvērums: ENNHRI iesaka, ka CSDDD un ES Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas (Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)) piemērošanas tvērumam attiecībā uz uzņēmumiem/personām būtu jābūt pēc iespējas plašākam, lai mudinātu visus uzņēmumus īstenot savu pienākumu ievērot cilvēktiesības.
- Riska pieejā balstīts rūpības pienākums (due diligence): ENNHRI iesaka CSDDD pieeju pēc iespējas ciešāk saskaņot ar ANO Uzņēmējdarbības un cilvēktiesību pamatprincipiem[2] un EDSO vadlīnijām atbildīgas uzņēmējdarbības jomā, nodrošinot, ka uzņēmumi ievieš patiesi riska pieejā balstītu rūpības pienākuma procesu, kā tas izklāstīts šajos standartos. Tas ir visefektīvākais veids, kā uzņēmumiem identificēt un novērst ietekmi uz cilvēkiem un vidi, vienlaikus izvairoties no nevajadzīga administratīvā sloga, ko rada procesu sadrumstalotība un dublēšanās.
- “MVU[3] aizsardzība” un “vērtību ķēdes ierobežojums”: ENNHRI iesaka, ka CSDDD paredz piemērot uz risku balstītu pieeju rūpības pienākuma procesam (due diligence), kas noteikti nozīmē piekļuvi attiecīgajiem datiem, tostarp iespēju pieprasīt informāciju no darījuma partneriem. ENNHRI mudina likumdevējus pieņemt pragmatisku pieeju, kas ļauj sadarboties ar uzņēmējdarbības partneriem, lai uzņēmumi varētu veikt uz risku balstītu rūpības pienākumu saskaņā ar ANO Uzņēmējdarbības un cilvēktiesību pamatprincipiem un EDSO vadlīnijām.
- Ieinteresēto personu iesaiste: ENNHRI iesaka, ka ieinteresēto personu iesaistei arī turpmāk jābūt centrālajam elementam rūpības pienākuma procesā CSDDD un ka tajā būtu jāsaglabā plaša ieinteresēto personu definīcija, kas ietver arī nacionālās cilvēktiesību institūcijas.
- Civiltiesiskā atbildība: ENNHRI iesaka saglabāt CSDDD sākotnējo civiltiesiskās atbildības noteikumu, lai nodrošinātu saskaņotus civiltiesiskās atbildības nosacījumus visā ES, atjaunotu obligāto prevalējošās piemērošanas noteikumu un nodrošinātu, ka tiesu iestāžu pieejamības elementi spēj nodrošināt tiesību subjektiem piekļuvi efektīviem tiesiskās aizsardzības līdzekļiem.
- Klimata pārejas plāni: ENNHRI iesaka CSDDD saglabāt pienākumu pieņemt un īstenot klimata pielāgošanās/pārejas plānus.
- Eiropas ilgtspējas ziņu sniegšanas standarti (European Sustainability Reporting Standards (ESRS)) un nozaru standarti: ENNHRI iesaka ESRS īstenot tā, lai panāktu vienkāršošanu, nezaudējot standartu vispārējo integritāti, tostarp attiecībā uz sociālo ilgtspēju un cilvēktiesībām. ENNHRI iesaka CSRD saglabāt prasību pieņemt konkrētai nozarei paredzētus specifiskus standartus vai vadlīnijas.
Tiesībsarga birojs kā vienīgā Eiropas nacionālo cilvēktiesību institūciju tīklā pārstāvētā Latvijas institūcija atbalsta ENNHRI pausto viedokli, ka Eiropas Komisijas Omnibusa I priekšlikums, kā arī ES Padomes un Parlamenta sarunu pozīcijas vairākos būtiskos aspektos atkāpjas no galvenajiem starptautiskajiem uzņēmējdarbības un cilvēktiesību ietvariem, un tiesībsardze par šo nostāju ir informējusi atbildīgās ministrijas.
[1] ENNHRI apvieno vairāk nekā 50 nacionālās cilvēktiesību institūcijas, lai veicinātu cilvēktiesību ievērošanu un aizsardzību Eiropā.
[2] Latviski tulkoti: https://www.vvc.gov.lv/lv/media/18924/download?attachment
[3] Mazie un vidējie uzņēmumi