Publicēts: 12.08.2025.

Atjaunināts: 27.08.2025.

Atzinums

Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2024-76-26C par vienlīdzības principa pārkāpumu

Apraksts

Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2024-76-26C par vienlīdzības principa pārkāpumu, nepiemērojot braukšanas maksas atvieglojumu.

Kurš pieteica un par ko?

Personas ar invaliditāti iesniegums par iespējamu vienlīdzības principa pārkāpumu, neizsniedzot biļeti ar braukšanas maksas atvieglojumiem (turpmāk – BMA) personai ar invaliditāti Rīgas starptautiskajā autoostā (RAO) uz komercreisu maršrutā Rīga-Liepāja.

Problēmas īss raksturojums

Ministru kabineta noteikumi noteic vairākas sabiedrības grupas, kuras starppilsētu autobusos var saņemt BMA līdz 100% apmēram. Starppilsētu autobusu maršruti tiek nodrošināti gan valsts dotēto maršrutu, gan komercreisu ietvaros. Pārbaudes lietas ietvaros tika konstatēts, ka personām ar invaliditāti, nav garantēta iespēja saņemt braukšanas biļeti uz reģionālās nozīmes komercreisu maršrutā Rīga-Liepāja biļešu pārdošanas kasēs RAO, bet ir jādodas braukšanas biļeti saņemt pie autobusa vadītāja. Turklāt minētās personas var saskarties ar situāciju, kad tām ļauj autobusā iekāpt pēdējām, pēc tam, kad biļetes ir iegādājušās personas, kurām par biļetēm ir jāmaksā. Minētais neatbilst Ministru kabineta noteikumiem, kas regulē pasažieru iekāpšanas plūsmu starppilsētu autobusos. Rezultātā personas, kuras var pretendēt uz BMA, var saņemt braukšanas biļeti tikai tad, ja konkrētā komercreisa autobusā ir pieejamas brīvas vietas.

Vērtējums un būtiskākie secinājumi

Pārbaudes lietas ietvaros noskaidrots, ka pārvadātājiem, kuri apkalpo maršrutu Rīga-Liepāja, ir atšķirīgas pieejas, pārdodot biļetes ar BMA. SIA “Liepājas Autobusu parks” neveic biļešu ar BMA pārdošanu RAO kasēs un tās ir iespējams saņemt tikai pie autobusa vadītāja. Savukārt SIA “Lux Express Latvia” (turpmāk – Lux Express) nodrošina biļešu pārdošanu ar BMA 100% apmērā tikai pie autobusa vadītāja vai RAO Lux Express kasēs. Vienlaikus situācijas testa laikā RAO Lux Express kasē personai ar invaliditāti lūgts veikt papildus 1 eiro samaksu, lai sēdvieta autobusā būtu garantēta.

Ievērojot, ka aprakstītā situācija nav tiešā veidā saistīta tikai ar personas invaliditāti, bet gan piederību personu grupai, kurai ir tiesības saņemt BMA, pārbaudes lietas ietvaros vērtēts, vai minētie pārvadātāji ir ievērojuši vienlīdzības principu un personu ar invaliditāti tiesības.

Pārbaudes lietā secināts, ka personām, kurām ir tiesības saņemt BMA, ir noteiktas atšķirīgas biļešu tirdzniecības vietas. Turklāt nereti iespēja saņemt biļeti ar BMA ir tikai tad, ja konkrētajā reisā ir palikušas brīvas sēdvietas pēc tam, kad ir sakāpušas visas tās personas, kuras ir iegādājušās braukšanas biļeti par pilnu cenu vai to vēl iegādāsies pie vadītāja. Līdz ar to pārvadātāju īstenotā pieeja paredz atšķirīgu attieksmi pret personām, kurām ir tiesības saņemt BMA.

Pārvadātāji nesniedza skaidrojumu par to, kādēļ attiecībā uz personām, kurām pienākas BMA, konkrētajā gaidījumā personām ar invaliditāti, tiek īstenota atšķirīga attieksme, nosakot, ka šīs personas var saņemt biļeti tikai pie autobusa vadītāja vai pārvadātāja Lux Express gadījumā persona var biļeti ar BMA iegādāties arī RAO Lux Express kasē, tostarp piemaksājot 1 eiro, lai nodrošinātu sev sēdvietas rezervāciju. VSIA “Autotransporta direkcija” pārbaudes lietā norādīja, ka nav pieļaujama personu šķirošana, nosakot, ka atsevišķām personu grupām ir iespēja iegādāties biļeti tikai pie autobusa vadītāja. Tāpat pārvadātāji nesniedza skaidrojumu, kādēļ minētajām personām tiek likts uzgaidīt ārpus autobusa, lai vadītājs pārliecinātos, ka pēc citu personu sakāpšanas autobusā, tostarp personām, kuras vēl tikai plāno iegādāties braukšanas biļeti, autobusā ir palikušas brīvas sēdvietas personām ar BMA. 

Tiesībsarga birojs pārbaudes lietā secināja, ka, nosakot atšķirīgas biļešu saņemšanas vietas, ļaujot iekāpt transportlīdzeklī tikai tad, ja ir palikušas brīvas sēdvietas vai pat neuzņemot personas transportlīdzeklī, liedz īstenot personu ar invaliditāti tiesības transporta piekļūstamības kontekstā un ir pretrunā cilvēka cieņas principam. Šādai atšķirīgai attieksmei nav konstatējams saprātīgs iemesls un leģitīmais mērķis un tādēļ ir pieļauts vienlīdzības principa pārkāpums.

Rekomendācijas

  1. Pārvadātājiem, kuri veic komercreisus reģionālās nozīmes pārvadājumos, nodrošināt, ka personas, kurām ir tiesības uz BMA, var tos saņemt atbilstoši MK noteikumos Nr. 414 noteiktajā apmērā, bez papildus piemaksām.
  2. Pārvadātājiem pārtraukt atšķirīgu attieksmi, paredzot, ka personas var saņemt biļeti ar BMA tikai pie autobusa vadītāja un tikai tad, ja autobusā ir pieejamas brīvas sēdvietas, liekot uzgaidīt līdz autobusā sakāps personas, kuras ir iegādājušās braukšanas biļeti bez BMA vai to plāno vēl iegādāties pie autobusa vadītāja.
  3. ATD sniegt normatīvo aktu skaidrojumu pārvadātājiem attiecībā uz BMA piemērošanu un braukšanas biļešu tirdzniecības kārtību, ievērojot pārbaudes lietā apkopoto informāciju par pārvadātāju praksi.

Informāciju par rekomendāciju izpildi lūgts sniegt līdz 2026. gada 1. martam.