01.09.2016.

Informatīvais materiāls

2016.gads. Īsa pamācība labā pārvaldībā

Apraksts

Titulbilde kampaņai "Īsa pamācība labā pārvaldībā"

Tiesībsargs sadarbībā ar atsaucīgajām Latvijas novadu pašvaldībām 2016.gada septembrī īstenoja kampaņu “Īsa pamācība labā pārvaldībā”, aicinot valsts un pašvaldību iestāžu darbiniekus un to klientus būt pieklājīgiem, atklātiem, godprātīgiem un atbildīgiem savstarpējā saskarsmē un grūtību risināšanā. Labas pārvaldības princips ir ne tikai garantētā iespēja realizēt tiesības un tiesiskās intereses, tas visa pamatā prasa pretimnākošu un cieņpilnu valsts vai pašvaldības iestādes attieksmi pret privātpersonu, kas izpaužas ne vien kā iestādes darbinieku rīcība atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam, bet arī pastāvīgi uzlabota sniegto pakalpojumu kvalitāte.

Kampaņas ietvaros tiesībsargs un novadu pašvaldības savās mājaslapās un bezmaksas izdevumos katru mēnesi izvietos asprātīgas karikatūras ar aicinājumu ne tikai darbiniekiem, bet arī apmeklētājiem ievērot labas audzināšanas un komunikācijas pamatprincipus, cienīt vienam otru un vienmēr meklēt labākos veidus problēmu risināšanā.

Tiesībsargs un pašvaldības aicina – cienīsim viens otru un nepagriezīsim muguru grūtībās!

Esi pieklājīgs!

Laba pārvaldība sākās ar pieklājību, ar valsts amatpersonu un darbinieku pretimnākošu attieksmi pret cilvēku, kas vērsies ar jautājumu iestādē. Tādēļ labas pārvaldības princips kā uzvedības norma paredz pienākumu valsts amatpersonām un darbiniekiem būt pieklājīgiem. Savukārt cilvēkiem ir tiesības to prasīt.

Taču jāatceras, ka pieklājība nav tikai ar likumu uzlikts pienākums, tā ir arī laba audzināšana. Savstarpēja pieklājība ir labākais veids, kā atrisināt cilvēkam vēlamo jautājumu un uzlabot labu pārvaldību.

Esi pieklājīgs! Tas nav ar likumu uzlikts pienākums, tā ir labas audzināšanas pazīme.

Esi atklāts!

Laba pārvaldība nozīmē arī atklātību. Tas nozīmē, ka valsts un pašvaldības iestādei pēc savas iniciatīvas vai pēc cilvēka lūguma ir pienākums nodrošināt, lai sabiedrībai būtu pieejama informācija, kura ir iestādes rīcībā vai kuru iestādei ir pienākums radīt. Piemēram, cilvēkam ir tiesības prasīt informāciju par iestādes darbu, sniegtajiem pakalpojumiem, par iestādes paveiktā darba rezultātiem, iestādē nodarbināto personu skaitu, atalgojumu u.c. Šādas informācijas sniegšana nodrošina veiksmīgu valsts pārvaldes un cilvēku sadarbību un uzlabo labu pārvaldību.

Taču jāatceras, ka iestāde nedrīkst sniegt informāciju par citu cilvēku datiem.

Esi atklāts! Ierēdni, ievēro personas datu aizsardzību!

Esi godprātīgs!

Labas pārvaldības princips paredz, ka valsts un pašvaldības iestādes rīcībai ir jāveicina privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses. Veids, kā panākt šādu rīcību, ir godprātīgi pildīt savus pienākumus, t.i., objektīvi, godīgi un saprātīgos termiņos izskatīt cilvēka jautājumu.

Vienlaikus aicinām atcerēties, ka cilvēkam arī pašam jābūt godīgam un apzinīgam, piemēram, sniedzot pilnīgu un patiesu informāciju iestādei. Privātpersonai jāapzinās, ka valsts pārvalde kalpo visai sabiedrībai kopumā, tādēļ nav pieļaujama valsts pārvaldes resursu nelietderīga tērēšana, piemēram, vairākkārtīgi vēršoties iestādē par vienu un to pašu jautājumu, ja atbilde uz to jau ir sniegta.

Esi godprātīgs! Godprātīga rīcība izturēs visstingrāko sabiedrības pārbaudi.

Esi pretimnākošs!

Labas pārvaldības princips paredz no valsts pārvaldes arī tādu rīcību, kas likumos nav tieši noteikta. Iestādei jānodrošina pretimnākoša attieksme, lai veicinātu personas tiesību ievērošanu. Tāpēc – valsts un pašvaldības iestādei tās rīcība vai pieņemtais lēmums cilvēkam jāizskaidro ne tikai ar “likuma burtu”, bet arī atbilstoši katras personas uztverei un izpratnei.

Savukārt cilvēkam ir tiesības prasīt, lai iestāde saprotami izskaidro pieņemto lēmumu.

Ierēdni, izskaidro ne tikai likuma burtu, bet izskaidro to cilvēcīgi!

Esi atbildīgs!

Ja kāda jautājuma izskatīšana neietilpst konkrētās valsts vai pašvaldības iestādes kompetencē, tā nekavējoties par to informē iesniedzēju, iespējami norādot par jautājuma izskatīšanu atbildīgo iestādi, vai, ja tas ir lietderīgi, pati pārsūta cilvēka iesniegumu kompetentajai iestādei. Taču, pārsūtot iesniegumu, iestādei ir jāpārliecinās, vai attiecīgā iestāde ir tā, kura patiesi var palīdzēt.

Ierēdni, nespēlē ar cilvēku futbolu, cilvēks nav futbolbumba!

Esi pieejams!

Laba pārvaldība uzliek pienākumu valsts un pašvaldības iestādei būt pieejamai ne tikai formāli, bet arī reāli.

Cilvēkam ir tiesības uz sasniedzamu valsts pārvaldi. Minētais nozīmē ne tikai fiziskās vides pieejamību ar vienlīdzīgām iespējām, tai skaitā, arī personām ar dažāda veida invaliditāti, bet arī informācijas pieejamību un iedzīvotājiem draudzīgu pieņemšanas laiku.

Tev ir tiesības uz sasniedzamu valsts pārvaldi!

Esi saprātīgs!

Valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Pie sabiedrības interesēm pieder arī samērīga privātpersonas tiesību un tiesisko interešu ievērošana. Pieņemot lēmumus, valsts un pašvaldības iestādei jānodrošina samērīgums starp privātpersonu un sabiedrības interešu ievērošanu.

Atceries, ka ikviena cilvēka tiesības ir jāsamēro ar citu cilvēku tiesībām.

Tavas tiesības ir samērojamas ar līdzcilvēku tiesībām.