Tiesībsardze: Siguldas novada pašvaldība ignorē nelegāli izveidotu autotrasi “Slapjā Ragana”

Patvaļīga esoša asfalta laukuma pielāgošana un izmantošana autosportam trasē “Slapjā Ragana” bez atbilstošas būvniecības dokumentu sakārtošanas pašvaldībā un nesaskaņota teritorijas lietošanas veida maiņa ir vērtējama kā patvaļīga būvniecība. Siguldas novada pašvaldība ir tieši atbildīga par šādas situācijas kontroli, tādēļ tai jārīkojas proaktīvi un Iīdz 2026. gada 1. janvārim jāpanāk iesaistīto pušu  –  Inciema iedzīvotāju un SIA “Slapjā Ragana” –  interešu līdzsvarošana.

“Siguldas novadā ir vieta būt biznesam un ir vieta būt vietējo iedzīvotāju tiesībām uz labvēlīgu vidi. Tā ir pašvaldības atbildība uzraudzīt savā teritorijā notiekošo un salāgot visu pušu intereses, īpaši domājot par mazāk aizsargātajām pusēm un visas sabiedrības interesēm,” norāda tiesībsardze Karina Palkova.

Siguldas novada pašvaldība ir tieši atbildīga par patvaļīgi izveidotās autotrases “Slapjā Ragana” kontroli: vai autotrase atbilst būvniecību regulējošajiem normatīvajiem aktiem, ir droša un vai ir ievērotas apkārtējo iedzīvotāju tiesības uz labvēlīgu vidi. Pašvaldība izveidojušos situāciju neuzskata par patvaļīgu būvniecību. Tam nepiekrīt tiesībsardze, jo, vērtējot patvaļīgas būvniecības faktu, pašvaldība nevar tulkot iegūto informāciju un būvniecību regulējošos normatīvos aktus šauri.

Proti, lai secinātu, ka kāda būve vai teritorija tiek izmantota kā autotrase, jāņem vērā gan inženierbūves īpatnības, tā segums, izmantošanas veids, uzstādītās konstrukcijas (riepas, dzelzsbetona bloki, sēta u.c.), kā arī teritorijas izvietojums, zonas un citas būves īpašumā, kas pēc būtības veido kopēju autotrases kompleksu. Tik pat svarīgi ir vērtēt dabā konstatēto situāciju ar iegūto informāciju par trases darbību, ietekmi un radītajām sekām, kas kopsakarā norāda uz patvaļīgas būvniecības faktu. Turklāt, tas ir tieši pašvaldības uzdevums – lemt par šādas būvniecības seku novēršanu.

Būtiska loma ir arī teritorijas plānojumam, ar kura palīdzību konkrēto teritoriju var ne tikai izmantot, bet arī aizsargāt. Saskaņā ar Krimuldas novada teritorijas plānojumu īpašumā, kur faktiski darbojas autotrase, paredzēta rūpnieciskā apbūve, kurā šobrīd speciālu būvju autosportam izmantošana nav atļauta.

Siguldas novada Krimuldas pagasta Inciemā izveidotā autotrase “Slapjā Ragana” piedāvā drifta auto nomu, trases nomu, treniņbraucienus, rīko drifta, publiskus un privātos pasākumus. Autotrase iekārtota, izmantojot citiem mērķiem iepriekš izbūvētu asfaltētu laukumu.

Jau 2024. gadā Inciema iedzīvotāji vērsās Siguldas novada pašvaldībā par nelegālās autotrases “Slapjā Ragana” darbību, jo tiek “svilinātas riepas”, izmeši nosēžas uz tuvējiem īpašumiem, t.sk., bioloģiskajām lauksaimniecībām, vienlaikus no drifta rodas deguma smaka, dūmi un spēcīgs troksnis, kas rada traucējumu apkārtējiem iedzīvotājiem.

Pārbaudes lietā  vispusīgi izvērtēja arī pastāvošo tiesisko regulējumu, kas ietekmē autotrašu izveides un darbības nosacījumus būvniecības jomā un sporta nozares regulējumā. Tiesībsardzes ieskatā, autotrases tiesiska pastāvēšana ir atkarīga no vairākiem savstarpēji saistītiem elementiem, kur, iztrūkstot vienam no tiem, autotrasēs atļauta darbība notikt nevar. Tāpēc tiesībsardze rekomendēja Ministru kabinetam noteikt licencēšanas prasības un licencējamās trases autosportā kārtību. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijai tiesībsardze rekomendēja izvērtēt autotrašu izveides un darbības tiesiskā regulējuma pietiekamību un atbilstību Sporta likuma regulējumam, īpaši attiecībā uz nepieciešamību izveidot uzraudzības mehānismu treniņbraucieniem ārpus sacensībām tādās vietās, kas nav licencētās kā autotrases.

Ar tiesībsardzes atzinumu varat iepazīties resursu sadaļā: Atzinums pārbaudes lietā Nr. 2025-08-22B,22C par tiesībām uz labvēlīgu vidi (autotrases darbība)