Tiesībsargs: Steidzami jārod risinājums tiem bērniem, kuri nespēj nodot siekalu testu

Tiesībsargs ir nosūtījis vēstuli Veselības ministrijai un Izglītības un zinātnes ministrijai ar aicinājumu steidzami rast atšķirīgu risinājumu izglītības procesa nodrošināšanai klātienē attiecībā uz bērniem, kas atrodas atšķirīgā situācijā un sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu.

Skaidrojums

Tiesībsargs ir saņēmis bērnu ar speciālajām vajadzībām vecāku iesniegumus par Ministru kabineta noteikumos “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” noteikto prasību izglītības ieguvei klātienē diskriminējošo raksturu attiecībā pret bērniem, kuri sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu.

Iesniegumos norādīts, ka bērni ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, kā arī autiskā spektra traucējumiem sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu testu (viņiem nav spēju un iemaņu iespļaut siekalas) un nespēj nodot deguna-rīkles iztriepes testu, jo nesaprot šīs manipulācijas nozīmi un pretotos tai. Tādā gadījumā bērns, pielietojot fizisku spēku, būtu jātur diviem pieaugušiem cilvēkiem un medicīniskā manipulācija pārvērstos par vardarbību pret bērnu, kura nav pieļaujama. Rezultātā bērns varētu gūt gļotādas savainojumus un baidītos iet uz skolu.

Nespējot izpildīt Ministru kabineta noteikumos noteiktās prasības par negatīvu testa rezultātu, vecākiem būtu jāizvēlas bērna izglītošana ģimenē, kas vecāku ieskatā šādiem bērniem nav piemērota un ko vecāki nespēj nodrošināt.

Pat ārkārtējās situācijas laikā, kad pamatizglītības programmu apguve notika attālināti, attiecībā uz bērniem ar speciālajām vajadzībām bija noteikts izņēmums. Tātad bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem tiesības uz izglītību tika īstenotas bez nosacījumiem.

 

Informācijai, bērnu vecāku iesniegumos tiesībsargam minētais:

  

  • “Bērnam, kuram ir bijušas trīs smagas operācijas, kuru dēļ visa veida medicīniskām manipulācijām jau traumēta psihe, kuram nevar pat nogriezt nagus, kuram zobus ārstē zem vispārējas narkozes, tagad ņems iztriepi katru nedēļu? Ir vajadzīgi vismaz divi pieaugušie, kuri turēs rokas un kājas, jo es pati vairs nespēju noturēt. Vai tā nav vardarbība??? Mans bērns histēriski bļaus vismaz divas stundas un negulētā nakts būs garantēta visai ģimenei. Par kādu mācību procesu šeit vispār var iet runa?”

 

  • “Bērns nevarēs apmeklēt skolu, jo viņš nevar (nemāk, nesaprot) iespļaut mēģenē. Es nevaru viņam iemācīt spļaut, kur nu vēl mazā burciņā. Protams, ir alternatīva un testēties var ar uztriepi paņemot no deguna, bet kā jūs iedomājaties to veikt katru nedēļu. Katru nedēļu bērnam vardarbīgi bakstīs degunā puļķīti? Vardarbīgi, jo brīvprātīgi bērns neļaus sev ielikt puļķīti ne degunā, ne mutē, tas nozīmē, ka bērns būs vardarbīgi jātur un kāds bakstīs.”

 

  • “Jautājums, kāds būs mācību process bērnam pēc šādas testa veikšanas? Vai ir pajautāts viedoklis kaut vienam psihologam, psihiatram kādas sekas atstās šis uz bērna uzvedību, attīstību? Nu noteikti bērnam skola vairs nesaistīsies ar pozitīviem iespaidiem, drīzāk bērnu vecāki vairs nevarēs pat dabūt no mājas ārā, lai aizvestu līdz skolai. Man kā vecākam jau tagad skaidrs, ka daudzos bērnos tas izraisīs agresīvu uzvedību gan pret sevi, gan pret citiem, iespējams pat regress attīstībā, jo bērns nevar dzīvot pastāvīgā stresā un bailēs, kad atkal būs nākošā testēšana/ spīdzināšana. Šiem bērniem bieži nav sapratnes par laika ritējumu”.