Tiesībsargs atbild
Tiesībsargs atbild
Pirms uzsākat meklēšanu, vēlamies informēt, ka meklēšana tiek nodrošināta, izmantojot Google pakalpojumus. Spiežot pogu “meklēt”, Jūs piekrītat Google pakalpojumu nosacījumiem.
Mobilo sakaru operatori piedāvā pakalpojumus, tostarp internetu telefonos un citās ierīcēs. Īpašas akcijas, speciālie piedāvājumi, individuāli risinājumi – katrs operators meklē veidus, kā piesaistīt klientus. Nav noslēpums, ka aizvien vairāk internetu telefonos un planšetēs izmanto bērni. Vecākiem ir samērā grūti izkontrolēt, ko bērni dara un redz ierīcēs, vai multfilmas, spēles un bildes ir bērnu vecumam atbilstošas. Pēc tiesībsarga aicinājuma Latvijas mobilo sakaru operatori individuāli informēja klientus par iespējām bērnu telefonos un citās ierīcēs uzstādīt satura filtrus, lai ierobežotu bērniem kaitīgas informācijas pieejamību. Lai arī pirmšķietami var būt samērā sarežģīti šajā ieteikumā ieraudzīt cilvēktiesību aspektus, taču tie ir. Uzņēmēji, nenoliedzami, vēlas pelnīt, taču ir tik būtiski pamanīt iespējamos riskus, kas var kaitēt patērētājam un sabiedrībai kopumā. Parādot vecākiem, ka ir iespēja uzstādīt satura filtrus un kā tie strādā, uzņēmēji tieši iegūst uzticamību, parāda, ka bērniem draudzīgs saturs ir visu interesēs. Šāda attieksme ilgtermiņā veicina biznesa attīstību, reizē – kalpo par iedvesmu citiem, samazinot draudus bērna tiesībām uz pilnvērtīgu attīstību veselīgā vidē.
Tiesībsargs vērsās pie Ministru prezidenta, norādot, ka uzņēmējdarbība un cilvēktiesības kā kopums Latvijā ir vāji regulēts. Ir jārod kvalitatīvs un uz ilgtermiņa attīstību vērsts risinājums situācijas sakārtošanai, ieviešot uzņēmējdarbības un cilvēktiesību nacionālo rīcības plānu. Cilvēktiesību ievērošana ir vienlīdz svarīga kā valsts pārvaldē, tā privātajā sektorā, tāpēc bez kavēšanās jāmeklē risinājumi. Svarīgi ir atzīmēt, ka Latvija ir viena no retajām Eiropas Savienības valstīm, kur šāda plāna joprojām nav. Plāna nepieciešamību nosaka šīs jomas starptautiskās cilvēktiesību aizsardzības rekomendācijas, jo bez tā ir teju neiespējami nodrošināt Satversmē, kā arī starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos noteikto. Tā, piemēram, jau 2011. gadā ANO Cilvēktiesību Padomes vienbalsīgi apstiprinātie ANO Uzņēmējdarbības un cilvēktiesību pamatprincipi (ANO Pamatprincipi) izklāsta, kādi ir valstu un uzņēmumu pienākumi attiecībā uz cilvēktiesību ievērošanu un aizsardzību. Valstīm ir jāsniedz efektīvi norādījumi uzņēmumiem par to, kā visā to darbībā ievērot cilvēktiesības.
Tiesībsargs Juris Jansons: “Kā tas ir trāpīgi atzīmēts ANO Pamatprincipos, būtu kļūdaini domāt, ka uzņēmumi vienmēr gūst labumu, ja valsts gausi pieņem tiesību aktus vai nepieņem tos nemaz. Gluži pretēji – šobrīd atbildīgas uzņēmējdarbības standartu ievērošanu pieprasa arī investori un sadarbības partneri. Uzņēmumiem ir ļoti būtisks un nepieciešams valsts atbalsts, lai tie spētu labāk izprast, ar kādiem cilvēktiesību aizskāruma riskiem tie var sastapties un kādi starptautiski atzīti rīki būtu izmantojami sava pienākuma – ievērot cilvēktiesības – īstenošanai.”
Strādājot ar tēmām, kurās skartas cilvēktiesības, zem tiesībsarga lupas aizvien biežāk nokļūst biznesa vide, kurā vitāli trūkst valstiska atbalsta un pārraudzības. Lai arī tiesībsarga pienākumi tiešā veidā nav saistīti ar uzņēmējdarbības un cilvēktiesību sinerģijas uzraudzīšanu, ir atsevišķas jomas, kuras tomēr ienākušas dienaskārtībā un kurās jau šobrīd tiesībsargs sniedzis savu vērtējumu, ieteikumus un atbalstu.
Lai skaidrāk iezīmētu ainu, vērts norādīt, ka valstīm ir jāveicina cilvēktiesību ievērošana uzņēmumos, ar kuriem tās veic komercdarījumus. Piemēram, gadījumos, kad uzņēmums tiešā vai netiešā veidā īsteno valsts pasūtījumu, būtu jo īpaši sagaidāms, ka šāds uzņēmums savā darbībā ievēro cilvēktiesības. Te īpaši aktuāls ir stāsts par konkursiem un lētāko piedāvājumu, aiz kura patiesībā var slēpties virkne problēmu. Situācijās, kad konkursā esošie piedāvājumi būtiski atšķiras, ir pamats aizdomām par iespējamiem cilvēktiesību pārkāpumiem. Kāds konkursants piedāvājumā iekļauj godīgus aprēķinus par visām pozīcijām, izdevumiem, nodokļiem, bet kāds cits atradis veidu, kā samazināt cenu, piemēram, uz nenomaksātu nodokļu vai nepareizi utilizētu atkritumu rēķina.
“Tā ir mūsu kopīga atbildība, lai visi valsts pasūtījumos (un ne tikai) esošie ķēdes posmi ir tīri, bez rūsas, kvalitatīvi, lai ķēde pildītu savu funkciju un nepārtrūktu. Kā jūs noprotat, es šeit runāju tēlaini, taču dzīvē tieši tā tas ir. Pasūtītāji, kas var būt gan valsts, gan privātpersona, ir tikpat atbildīgi kā uzņēmēji visu iesaistīto cilvēku tiesību ievērošanā. Ja kāds no apakšuzņēmumiem neievēro cilvēktiesības, piemēram, nelegāli nodarbina cilvēkus, ražošanas procesā radušos atkritumus novada tuvējā upē vai kā citādi pārkāpj likumus, tie ir signāli, ka tiek pārkāptas cilvēktiesības, un par tiem ir jāziņo. Taču svarīgi ir uzņēmējiem atgādināt, viņus informēt, ka cilvēktiesības un to ievērošana attiecas arī uz viņiem un viņu biznesu. Pelnīt naudu var un vajag, taču jābūt godīgiem pret patērētājiem, jāizstrādā savi produkti vai pakalpojumi tā, lai būtu padomāts par to, vai ir ievērotas cilvēktiesības. Valstij ir jāsniedz uzņēmējiem padomi, kam pievērst uzmanību, jārod risinājumi, lai kopīgiem spēkiem veicinātu izaugsmi,” norāda tiesībsargs Juris Jansons.
Lai precīzāk iezīmētu cilvēktiesību un uzņēmējdarbības saistību, parādīsim vēl dažus līdz šim Tiesībsarga birojā apskatītus gadījumus.
Tiesībsargs savā vēstulē Ministru prezidentam ir akcentējis, kas valdībai būtu jādara situācijas sakārtošanai. Medijos izskanējis, ka valdība meklēs iespējas un veidos darba grupu uzņēmējdarbības un cilvēktiesību nacionālā rīcības plāna izstrādei. Tiesībsargs norāda, ka ir:
Tiesībsarga vēstule Ministru prezidentam lasāma mājaslapā.
Tiesībsargs atbild
Tiesībsargs atbild