Tiesībsargs izglīto
Tiesībsargs izglīto
Pirms uzsākat meklēšanu, vēlamies informēt, ka meklēšana tiek nodrošināta, izmantojot Google pakalpojumus. Spiežot pogu “meklēt”, Jūs piekrītat Google pakalpojumu nosacījumiem.
Tiesībsarga biroja 2025. gada marta aktualitāšu un notikumu apkopojums.
Skola, nevēloties uzņemties papildu grūtības, atsaka uzņemšanu bērnam ar garīga rakstura traucējumiem. Vai tā drīkst rīkoties un cik tas ir pamatoti? Šajā gadījumā jānodala divas dažādas situācijas. Pirmā, ja bērns vēl nav uzņemts izvēlētajā skolā, tad atteikumam jābūt skaidri un tiesiski pamatotam. Otrā – ja bērns jau mācās konkrētā skolā, tai nav tiesību likt vecākiem izvēlēties citu skolu.
Pašvaldību vēlēšanu gadā Tiesībsarga biroja pārstāvji “Dzīvei gatavs” projektā viesosies vairākās Latvijas skolās, lai informētu jauniešus par vēlēšanu nozīmi demokrātiskā sabiedrībā, pilsoņa tiesībām un pienākumu balsot, partiju izvēles iespēju un citiem ar vēlēšanām saistītiem jautājumiem.
Vai ir pieļaujams, ka sociālās aprūpes centra jeb pansionāta darbinieks ar tā iemītniekiem nespēj sazināties latviešu valodā? Šajā gadījumā atbilde ir skaidra un nepārprotama – nē, bez valsts valodas zināšanām nedz valsts vai pašvaldības, nedz arī privātā sociālās aprūpes centrā ar klientiem strādāt nevar.
Tiesībsargs periodiski vērtējis pašvaldību izīrējamo brīvo dzīvojamo telpu pieejamību un kvalitāti. Secinājums – šādu mājokļu kvalitāte ir būtiski uzlabojusies salīdzinājumā ar situāciju pirms desmit gadiem. “Dzīvokļu rindās” uz šī gada 1. martu gaidīja 4 779 cilvēki.
Tiesību akti, kas nosaka ierobežojumus rīcībai ar nekustamo īpašumu un par to paredzētās kompensācijas, nav pilnīgi un sakārtoti. Tie ir fragmentāri, nav saskaņoti ar visām iesaistītajām nozarēm, daudzos gadījumos trūkst konsekvences kompensāciju noteikšanā un samērīguma ierobežojumu kritēriju noteikšanā. To atklāj tiesībsarga uzdevumā veiktais pētījums “Nekustamā īpašuma apgrūtinājumu un kompensāciju kartēšana”.
Latvijas augstskolās akūti trūkst digitālo prasmju, lai MI tehnoloģiju radītās priekšrocības izmantotu efektīvi un kvalitatīvi. Tas attiecas gan uz mācībspēkiem, gan studentiem, turklāt šī nav tendence, kas raksturīga tikai reģionālajām augstskolām. Papildu problēmas rada ekonomiskā nevienlīdzība – ne visas augstskolas var atļauties izmantot jaunākās mākslīgā intelekta sistēmas laikā, kad tehnoloģijas attīstās ļoti strauji.
Seksuālā uzmākšanās nav tikai individuāla pārkāpuma vai atsevišķu incidentu rezultāts – tā ir plašākas kultūras un institucionālās sistēmas izpausme, kurai raksturīga dzimumu nevienlīdzība, nepietiekama atbildība un, bieži vien, cietušo klusēšana. Tiesībsarga plašā izpēte atspoguļo ne tikai seksuālās uzmākšanās problēmu apmērus un specifiku Latvijas augstskolās, bet arī dziļākas strukturālās problēmas, kas skar Latvijas un Eiropas sabiedrību kopumā.
Tiesībsargs izglīto
Tiesībsargs izglīto